Студентите на НБУ

Дизайн, създаващ радост и взаимоотношения

Университетски дневник бр.24 (2019)

МАРИЯ КОЙЧЕВА
Преподавател в НБУ

„Дизайнът не е завършен, ако никой не го използва.“
Бренда Лауръл /Brenda Laurel/

„Разработването на продукта е създаване на
взаимоотношения.“
Стив Роджърс /Steve Rogers/

Мария Койчева представя работата на студентите в НБУ. Замисляли ли сте се дали на нещо му стига да бъде само красиво или добре измислено ако никой не го ползва? Успешното образование е което научава студентите на знания, или и онова, което ги подготвя за реалния живот и прилагането им в него?

Ако някой ви описва вкуса на шоколада и разглеждате най-прекрасните снимки на продукта, щом не сте го опитали, няма как да разберете какъв е на вкус. Такъв е съвременният подход в образованието – въвличане на студентите в проект с актуален казус и вработата с реален клиент. Учене чрез практика. Съвременният дизайн трябва не само да бъде красив, функционален, но и да радва, да активира потребителите. Тези цели си поставихме с дизайна за детска среда, който се реализира със студентите от трети и четвърти курс на програма „Графичен дизайн“ от департамент „Кино, реклама и шоубизнес“ на Нов български университет.

Как се роди идеята

Лятната ваканция посетихме детската градина, която щеше да посещава дъщеря ми. Изкачвайки се по стълбите, тя ме попита: „В болница ли сме?“. Наоколо нямаше никакви рисунки и украси по стените, миришеше на чисто и ново от ремонта, който течеше. Определено нямаше индикация за това, че сме на място, предназначено за деца. 151 ЦДГ „Леда Милева“, район „Оборище“ – два филиала с една стара ремонтирана сграда и една новопостроена, за които вече три години няма възможности за стенописване.

Родителите искат да опишат живота на децата си, да ги предпазят от грешките, но децата се учат главно чрез собствения си опит и чрез играта. Те асоциативно и интуитивно опознават света с неподправени и все още „чисти“ сетива. Ето защо и средата, в която те пребивават, трябва да бъде отговорно създадена за тях и чрез тях.

Какво по-добро от истински казус с реален клиент и едновременно възможност да се създаде радост? След три ползотворни срещи с директора г-жа Мирела Гошкарян и педагози от двата филиала на 151 ЦДГ студентите се потапят във вълшебния детски свят и започват да проектират рисунки, обучителни материали за детските градини в часовете по пространствен дизайн. В рамките на три семестъра преминават през всички етапи за реализирането на подобен проект – проучване, вземане на размери и заснемане на местата, проектиране и реализация. Това са извънредни часове извън задължителната учебна програма, прекарани заедно с четка в ръка.

Етапът на проучването включва допитване до педагозите и до децата кои от предложените стилове и смислови композиции им допадат, построяване на мост между големия илюстратор от миналото Лазаркевич до съвременните еднооки чудовища, харесващи се на децата. В етапа на проектиране студентите се запознават с детската психология от 2 до 7-годишна възраст, с въздействието на цветовете, формите, обучителните изисквания, заложени в програмата на предучилищното възпитание. Смисловото проектиране по разпределени пространства е необходим обучителен елемент от дизайна в пространствата за учене и игра. Дърво, окичено с българската азбука, гъсеничка с цифрите от 1 до 10, животинки с метър за измерване на височина, плодове и зеленчуци в зоната за хранене, друг подход в стаите за сън със звездно небе на таваните, коридорите с пътуващи вагончета, носещи английската азбука, зелените поляни и небе в музикалната зала с включени обучителни елементи и др. Поради големите пространства и многото качествени проекти, които се направиха от студентите, изпълнението на стенописите в двата филиала продължи три семестъра, в свободното време извън аудиторните занаятия в НБУ. В работата с различни бои и инструменти, прехвърляне на рисунките върху стените, правене на основни и допълнителни тонове, технология на боите, дават реални умения за студентите с работа с материал. Вече биха могли сами да изпълняват и ръководят подобни проекти.

Със своите проекти и рисунки студентите правят приветлива средата в детската градина, създават настроение на децата и учителите, помагат с визуализирането на примери, чрез които децата опознават света и учат базисните форми за предучилищна възраст. Визуалните примери създават връзка и комуникация между децата и света на възрастните, носят послание, информация, но и радост. Предизвикват децата да разказват, да измислят истории, да имат свои приятели, усмихващи се от стените наоколо.

Много са имената на студентите, които се включиха в проектирането и изпълнението на рисунките. Вероятно ще пропусна някого, но бих искала да спомена Деян Костов, Ива и Никол Чипарови, Десислава Йорданова, Борислава Бранкова, Теодора Христова, Александра Еврова, Грациела Ковачева, Димитър Димитров-Миташки, Христо Ламбев, Стела Иванова, Николай Тодоров, Биляна Каменова, Максимилиян Максимов, Михаел Михалев, Ива Щъркалева, Красимир Стоянов, Росица Лазарова, Дияна Кодова, Вероника Георгиева, Юлия Иванова, Елена Стоименова, Вероника Димитрова, Бранислав Павлоски, Виктория Маврова, Никола Костов, Куинх Чан, Тея Велизарова, Ивка Петкова, Анна-Мария Илиева, Габриела Иванова, Теодор Хашем, Марио Делчев, Валентин Илиев, Ангел Георгиев, Станислава Байракова, Дияна Русева, Диана Димитрова, Симеон Мадамлиев и др.

Само с един семестър проектиране обемът на качествените проекти и останалите празни пространства са за още няколко семестъра работа и за още няколко сгради. А колко ли детски градини и учебни заведения са в подобна ситуация и празните им стени викат за помощ?

 

Вашият коментар