Университетски дневник бр.20 (2017)

гл. ас. д-р Стефания Темелкова

Помня Елвис от времето, в което не можех да чета и баща ми ми четеше „Ането“ за лека нощ, май и не можех да говоря много-много, но гледах с удивление как родителите ми танцуват рокендрол. Помня благоговението, с което баща ми държеше плочата на Елвис, с какво внимание я забърсваше и с какво нежно движение поставяше грамофонната игличка. А от там звучаха Suspicious Minds, Don’t Be Cruel/Hound Dog, Jailhouse Rock, чувате ги, нали, знаете ги, може би си имате любима? Да, той е жив!

Така в комунистическа (социалистическа) България 1983-84 г. (не помня) аз се запознах с Елвис, той беше, е и ще бъде част от живота ми. Днес, през 2017, ме интересува не само прекрасната музика (и аз си имам любима песен – две, три, повечко са), но и печелившият бранд.

През миналата година Елвис беше на определен от списание „Форбс“ за 4-тата най-добре печелеща мъртва звезда, а през 2015 беше на второ място. И макар че изминаха 40 години от неговата смърт (почти толкова, колкото самият Елвис е живял), марката „Елвис Пресли“ е не само културно значима, но е и една от най-печелившите.

Брандът „Елвис Пресли“ далеч не се ограничава с музиката и развлеченията, той е туристическа атракция, сувенирна индустрия, модна икона, модел за подражание, права, лицензии, инвестиции, развитие, продажби. Всичко това днес е Елвис Пресли, стилът ТСВ е запазен – малко известен факт е, че екипът, който се е грижел за бизнес делата на Елвис, е наричан „Мафията от Мемфис“. Всички носели златни пръстени с диаманти, които са им били подарени лично от него. Всеки пръстен бил гравиран с буквите TCB – Take Care of Business.

Елвис е икона на поп културата, за него Джон Ленън казва: „Преди Елвис нямаше нищо“. Неговият стил е разпознаваем, копиран и записан в историята на попкултурата. Неговите бели сценични костюми, обсипани с камъни и пайети, се нареждат в историята заедно с Мерлин Монро в бялата рокля и загадъчния поглед на Джеймс Дийн. Той е причисляван към трайните образи на тази култура.

Елвис е причисляван и като актив на множество брандове. Pizza Hut, Audi и State Farm са едни от многото брандове, възползвали се от имиджа на Елвис Пресли, за да допринесат ценност на брандовете си. Elvis Presley Enterprises насърчава (разбира се, добре заплатено) използването на образа на „Краля на рока“ в рекламни и промоционални кампании, като подчертават, че това помага брандът “Елвис Пресли“ да остане жив.

Милиарди са сувенирите с неговия образ, продавани във всяко кътче на планетата, голяма част без да притежават права да използват образа му, но за купувача цената има значение. Споменът за Елвис дори десетилетия по-късно е повече от жив. В търсене на по-лично изживяване не са малко имитаторите на Краля, конкурсите, събитията и ангажиментите на подражателите му, които ги правят богати.

Личните вещи на „Краля“ струват на колекционерите и феновете доста скъпо. Актът за раждане на Елвис Пресли беше продаден за 87500$ и това е само един от многобройните примери за сумите, които се печелят при продажбата на всичко свързано с Елвис. Всеки иска да притежава част от легендата, от харизмата, от историята, от славата, от успеха – алчността на феновете минава границите на разумното, готови са да платят хиляди долари, за да притежават част от косата му, лични медицински документи, дори остатъци от боклука на Елвис Пресли.

Марката „Елвис“ е това, което е, защото образът на човека Елвис Пресли е жив не само за онези, които искат част от косата му, а и за много други, защото съумява да запази емоционална връзка с потребителите. Марката печели, защото поддържа тази емоционална привързаност, създава и пресъздава историите на Елвис, поддържа образа жив и жизнен. Носталгията е един от използваните елементи за поддържане на марката „Елвис“ печеливша – спомените за времена, за хора, за  начин на живот, за емоции – всичко това задържа и привлича интереса на потребителите. Имението „Грейсленд“ просперира благодарение на носталгията и превръща името на „Краля на рокендрола“ в туристически бранд.

Елвис Пресли е първата звезда, която изгрява на сцената, пада, става, има възходи и падения, добри и не толкова добри албуми, филми концерти, мистериозна смърт и много публичност. Наричан „Кралят на рокендрола“ или само „Кралят“ – с над 600 записани песни (на нито една от тях не е автор), 68 албума, 33 филма (31 игрални и 2 документални), 14 номинации за награда „Грами“ и само 3 награди. Любов, разочарования, скандали, провали, върхове – всичко това пред целия свят, всичко това пред очите на публиката. Всичко това обаче прави Елвис Пресли човек като всички останали, въпреки че е знаменитост, въпреки че е обожаван и обожествяван, той е близко до публиката. Това прави и бранда успешен като образ, като послание, като интересна история за разказване – устойчив във времето.

Можем ли днес да наречем Елвис Пресли „Краля на персоналния бранд“?

Пазарът е драстично променен от времето, когато Елвис беше под светлините на прожекторите. Днес разполагаме с толкова много канали, че доскоро възприеманите телевизия, радио, вестници и списания вече възприемаме като остаряващи и слабо ефективни.  Има толкова много знаменитости, толкова много новини около тях, толкова много от тях залязват от звездния небосклон почти неусетно и незабележимо. Ще има ли следваща икона в развлекателния бизнес като него, такава, която да устои на 40 години превратности на пазара? Ще има ли друг такъв, нов пример на персонален бранд, който да бъде толкова устойчив във времето? Марката „Елвис“ последна ли е по рода си?

Сигурно ще има, но ще бъде бранд, изграден по нов начин, и това е посоката на развитие и адаптация към новите маркетингови предизвикателства. „Няма друг бизнес като шоу бизнеса“, казва Дейвид Летерман, и да не очакваме нови брандове, които ще владеят света през следващите 40 години, е не само недалновидно, но и много наивно. Разликата обаче ще е осезаема, мина времето, когато брандовете, които използват знаменитости, са недосегаеми, сега може да създадеш недосегаем бранд, без да разполагаш със звезда, но можеш да я създадеш.

Днес посредством социалните мрежи, сайтовете за видеосподеляне, форумите и всички възможности за директно свързване с потребителите се създава значително по-автентично и лично отношение между популярните личности и техните почитатели и потребители на техните продукти.

Популярните личности могат да поддържат комуникация със своите публики чрез множество канали, комуникация с обратна връзка, с реални разговори и взаимоотношения. Да, това изисква много усилия, непрекъсната борба за интерес, създаване на интересно съдържание, отговор както на почитатели, така и на критици.

Днес десетки хиляди хора имат възможност да покажат таланта си във всеки един момент и това освен своя позитив има и един много голям недостатък – публиката се отегчава. Търси се нещо ново, нещо което да е по-ценно, нещо или някой, който да е по-интересен, по-скандален, по-впечатлителен. Днес място в сърцето и съзнанието на публиката се печели все по-трудно и по-трудно. И това означава, че феновете винаги се отегчават и намират някой нов въпреки усилията на знаменитостта да ги задържи. Устойчивостта, на която се радва брандът „Елвис“, е все по-трудно достижима.

Може би, независимо дали е вярно или не, би било музика за ушите на Елвис Пресли или мениджърите на Elvis Presley Enterprises.

Кралят е жив!

Знае дори името на котката на Хърмаяни, следи Game of Thrones не само заради Джон Сноу, активен ползвател на социалните мрежи, споделя реклама след реклама във Facebook. Пътува не толкова колкото би ѝ се искало, обича книгите на хартия и времето с тях. Вярва, че доброто общуване и комуникация могат да донесат успех не само в продажбите, но и в живота. Любимите ѝ песни на Елвис са Can’t Help falling in Love, In the Ghetto, Devil in Disguise, Suspicious Minds, трагедията е в това, че се опитва да ги пее. Това е малка част от Стефания Темелкова, преподавател в департамент „Икономика“ на НБУ.

В седмѝцата по природа е вложено такова величие, че тя заема изключително положение спрямо всички числа в рамките на десетката. От тях едни пораждат други, без самите те да са породени от което и да е число; други пък са породени, а не пораждат; а трети и пораждат, и са породени. Единствено седмѝцата, обаче, виждаме да не попада никъде в това деление. … 1, например, поражда всички следващи числа, но самото то не се ражда от друго. 8 е породено от два пъти по 4, но не ражда никое от числата в десетката. На свой ред 4 е в ролята и на родител, и на рожба: умножено по две, то поражда 8, а се поражда от два пъти по 2. Та както казах, единствено 7 няма природата нито да поражда, нито да се поражда от друго число в рамките на 10. По тази причина останалите философи оприличават седмѝцата на богиня Нике, дето си няма майка, и на Девата Атина, която приказките карат да излезе на бял свят от главата на Зевс, а питагорейците направо я сравняват с Вожда на вселената – защото нещото, което нито е породено, нито поражда, остава неподвижно, … а единственото, което хем не движи, хем не е движено от друго, е прастарият Вожд и Владетел. Негов подобаващ символ – би се казало – е именно седмѝцата. (Филон от Александрия, Сътворението според Моисей, 99-100)

Вашият коментар