Пучини в репертоара на Райна Михайлова – из архива на певицата

Университетски дневник бр.18 (2016)

Сред големите български сопранови гласове се нарежда и Райна Михайлова, почетен професор на Нов български университет и един от основателите на департамент “Музикално-сценични изкуства” там. За нея знаем, че е родена в Русе на 20 септември 1915 г. През 1937 г. завършва Държавната музикална академия в София. Ученичка е на Христина Морфова и Людмила Прокопова. Годината, когато получава висшето си музикално образование, бележи и първите й сценични прояви – в софийските театри “Оде­он” и “Ренесанс”

Дебютира на сцената на Софийската опера на 23 декември 1943 г. в ролята на Марженка от операта “Продадена невеста” от Б. Сметана. Скоро след това е назначена за солистка и бързо натрупва солиден сопранов репертоар. Особено ярки са нейните превъплъщения като Мими от “Бохеми” и Чо-Чо-Сан от „Мадам Бътерфлай“ на Дж. Пучини, Виолета от “Травиата” на Дж. Верди, Неда в “Палячи” на Р. Леонкавало, Графинята от “Сватбата на Фигаро” на В. А. Моцарт, Памина от “Вълшебната флейта” пак от Моцарт, Оксана в “Черевички” на П. И. Чайковски, Антонида в “Иван Сусанин” на М. И. Глинка, Марфа в “Царска годеница” на Н. А. Римски-Корсаков.

Звездата на българската опера от 50-те го- дини на изминалото столетие има многобройни гастроли както в страната, така и в чужби­на (СССР, ГДР, Полша, Чехословакия, Унгария, Югославия и др.) – сама и с оперния състав. Изнася концерти с такива виртуози като Мстислав Ростропович и Леонид Коган.

След приключването на певческата си кариера Р. Михайлова се отдава на преподавателска дейност. Тя предава опита си първо в Държавната музикална академия (от 1971 до 1997 г.), а впоследствие и в Нов български университет. През 2000 г. е провъзгласена за „Почетен професор на НБУ“ – за цялостния й принос към учебното заведение и по-специално за заслугите й за създаването на департамент “Музикално-сценични изкуства”.

Райна Михайлова умира в София на 6 април 2008 г.

Към най-сполучливите сценични изяви на Райна Михайлова се отнасят интерпретациите й на прочутите Пучиниеви героини Мими и Чо- Чо-Сан. В подкрепа на този факт говорят и документи от личния архивен фонд на певицата, съхраняван в Университетския архив на НБУ. През 1947 г. Михайлова гостува на Операта в Будапеща в рамките на българската културна седмица в Унгария и по този повод списание „Magyar Radio“ отбелязва, че красивата българска певица, претворила на будапещенска сцена образа на „Пеперудата“, е впечатлила унгарската публика с техничния си и хубав глас[1]. За цялостното си високохудожествено представяне Михайлова е наградена от Председателя на Унгарската народна република с медала „Про арте“. Една година по-късно българската изпълнителка е в Загреб. Вестник „Народни лист“ не закъснява с положителните оценки: „Мими на Райна Михайлова певчески беше много добра. Нейното сопрано има хубав тембър, пеенето й е чисто, фразирането – интелигентно и музикално. Особено изненадва пробивнатамощ на нейнияглас.“ В кратка дописка за гастрола на българските певци Райна Михайлова и Михаил Попов в Полша, поместена в ежедневника „Kurier codzienny” на 10 декември 1950 г., четем: „Много размисли предизвиква и изпълнението на Райна Михайлова в ролята на Мими в „Бохеми”. Оценяваме безкористната работата на нашите оперни артисти при варшавски условия, но трябва да признаем с известно съжаление, че Михайлова ги превъзхожда във всяко отношение. С пълнотата на звучене и прекрасния тембър гласът й се откроява дори в неакустичната зала „Рома“. В първо действие артистката придава на Мими срамежливост и младежка грация. Сполучливо развива характера на героинята си и във второто действие, за да изобрази в сцената при градската врата изключително силен трагизъм. След тази драматична кулминация последвалите сцени от четвърто действие са блестящо представени от българската артистка – без лицемерна нежност и евтин сантиментализъм, но правдиво и реалистично.“
И още един хвалебствен отзив – публикуван във вестник „Sächsische Neueste Nachrichten“ в броя му от 6 март 1953 г.: „Носителката на Димитровска награда и народна артистка на НРБ Райна Михайлова, пребиваваща в момента в ГДР в състава на делегация от български дейци на изкуството, беше удостоена с бурни и искрени аплодисменти при изявата й като гост в Дрезденската държавна опера в ролята на Мими от “Бохеми” на Пучини. Певицата притежава много красив, светъл сопран, изпълващ пространството и хармониращ с останалите гласове, близък до италианското звучене. Изключителната изразителност на нейното пеене и ярката игра на сцената бяха толкова убедителни, че никой не разбра, че не пее на родния си език. В невероятен актьорски тандем с Хелмут Шиндлер като Рудолф и заедно с Рут Глова като Мюзета и останалите артисти на Държавната ни опера младата певица сътвори запомнящ се спектакъл.“ А в поздравителния си адрес по случай 90-годишния юбилей на Райна Михайлова през 2005 г. тогавашният български министър на културата проф. Стефан Данаилов пише: „Незабравими са изпълненията Ви на Мими от „Бохеми“, Виолета от „Травиата“, Неда в „Палячи“, Памина от „Вълшебната флейта“, на които придадохте онова дълбоко откровение, извисяващо се над битието!“ С основание можем да твърдим, че Райна Михайлова заема достойно място сред българските сопранови изпълнителки, успешно изявили се под знака на Пучиниевите „Бохеми и пеперуди“, между които Христина Морфова, Елисавета Йовович, Люба Велич, Благовеста Карнобатлова, Катя Попова, Галя Йончева, и, разбира се, Райна Кабаиванска.

д-р Александра Трифонова,
Университетски архив на НБУ


[1] Изказвам сърдечни благодарности на гл. ас д-р Ралица Сте­фанова (НБУ), гл. ас. д-р Деница Димитрова (СУ) и г-жа Виденка Георгиева (ТУ – София) за помощта при превода на текстовете от унгарски, полски и немски език.

Вашият коментар