Новини

“Hack the Fake News” – Как един хакатон стигна до “SABRE Awards EMEA”

Университетски дневник бр.23 (2018)

Ангела Пушкарова

Фалшивите новини са едни от най-опасните и отровни кратки форми. Дори ругатните и псувните не вредят така, както те. Научете как се доближаваме до инструмент, с който да ги обезоръжаваме.

През последните години фалшивите и кликбейт новините ни заливат отвсякъде и за жалост се превърнаха в световен феномен. За повечето от нас те са просто досадни и очевидни, но в много случаи фалшивите новини са успели да съсипят животи, кариери и бизнеси. Тъй като това е вече сериозен и световен проблем, нуждата от решение за него е все по-належаща. А кой би могъл да се справи с подобен проблем по-добре от една PR агенция? Отговорът е: United Partners заедно с екип от талантливи български IT специалисти.

Идеята зад проекта беше проста и ефикасна, което веднага привлече вниманието ми, и реших да участвам. В офиса на United Partners ни разясниха как ще протече той – екипът ни от НБУ, състоящ се от студенти от департамент „Масови комуникации“, трябваше да оцени около 3000 новини. Кои от тях са фалшиви и/или кликбейт и кои – не. След това ни разказаха и за хакатона – всички, регистрирали се за участие IT специалисти, се разделят на няколко екипа, които използвайки оценените от нас новини, трябваше да създадат ефикасен алгоритъм, който да успява да засича кога дадена новина е фалшива, кликбейт или и двете. Най-хубавото е, че този алгоритъм няма да остане частен, а ще се превърне в безплатна общественополезна услуга или онлайн инструмент, достъпен за крайните потребители.

3000 новини не се оценяват лесно, както се оказа. В процеса на работа, докато четях поредната статия, осъзнах колко лесно е да се обърка човек и как трябва наистина да знаем какво се случва по света и кои източници са достоверни, за да можем да отсъдим правилно, защото масово фалшивите новини, които минаха пред очите ми, бяха добре изфабрикувани. Имаше моменти, в които не можех да преценя дали това, което чета, е истина или измислица. Решението беше да се поровя в интернет и да разбера. Въпреки че едно от условията беше да се доверим на усета си, аз поне исках да съм сигурна, че оценката ми е правилна, защото все пак на тази оценка ще се базира дейността на всички тези програмисти, записали се за хакатона.

След като оценихме новините и оценките ни минаха и през експерти, дойде време за хакатона, от който имахме късмета да сме част. Изненадах се колко много ентусиасти имаше, а сформираните екипи изглеждаха обещаващи. Няколко дни бяхме свидетели на усилената работа на програмистите, а по обед хапвахме пица и се забавлявахме с участниците.

Бях впечатлена колко лесно се сработиха екипите, колко бързо и успешно вършеха работа. Отдавна твърдя, че програмистите имат отделна честота на общуване и един общ главен мозък, защото си казват две думи и вече са наясно с цялостната идея на събеседника си. Този хакатон само потвърди теорията ми.

В почивките се обсъждаха идеи и стратегии, обсъждаха се и различните последици от фалшивите новини, което усещах, че още повече въодушевява участниците да успеят да направят работещ и ефикасен алгоритъм. По време на целия хакатон лъхаше позитивната енергия, ентусиазмът и тръпката от състезанието, което зареждаше всички. Въпреки че беше надпревара, нямаше чак такова значение кой отбор ще победи. Важното беше да бъдат победени фалшивите новини.

Успехът на хакатона не остана незабелязан не само на локално ниво, но и на глобално. Проектът “Hack The Fake News” спечели награда “THOUGHT LEADERSHIP IN PR” в конкурса “SABRE Awards” – едни от най-авторитетните световни награди за комуникации. Благодарение на таланта на нашите програмисти и безкрайния професионализъм на United Partners хакатонът беше както полезен и забавен проект, така и огромна крачка към разрешаване на сериозен социален проблем и поемане на отговорност към обществото.

Ангела Пушкарова е студент втора година в Нов български университет, специалност „Връзки с обществеността“. Участва редовно в събития на департамент „Масови комуникации“ на НБУ:

• участие в проект на БНТ, свързан с анализ на фейсбук поведението на кандидатите за президент от кампанията през 2016;

• участие в проекта на United Partners “Hack the fake news”;

• участие в публични лекции – част от семинара „Знания за ПР практици и журналисти“ на департамент Масови комуникации;

Ангела харесва да чете книги на различни тематики, но главно от жанровете фантастика и трилър. Любими нейни четива са поредицата за Хари Потър на Дж. К. Роулинг, „Американски богове“ на Нийл Гейман, „18% сиво“ на Захари Карабашлиев, книгите на Дан Браун, „Тютюн“ на Димитър Димов и др. Обича да бъде сред хора, защото енергията им я движи, а когато градът изтощи батериите ѝ, ги презарежда в планината, където намира хармония. Тя е позитивен и енергичен човек, който се вдъхновява от това да се изправя пред нови и нови предизвикателства, но най-вече да ги преборва. Иска да стане организатор на събития, но и живо се интересува от информатика, затова тази есен ще запише майнър специалност „Информатика“ в НБУ.

Вашият коментар